Kreatif & Pelbagai

HIDUP CERIA : BAHAGIAN 3

“Ustaz, macam mana kalau seorang ni dia suka buat ‘lawak bodoh’ sebagai cara dia menceriakan dirinya?... Kadangkala sampai ada kawan lain yang tidak suka dengan cara dia melawak tu… tapi dia suka ceria dengan cara tu..” tanya seorang sahabat saya, beliau memberi respon setelah membaca beberapa artikel saya.

Berdasarkan situasi ‘pelawak bodoh’ itu, terdapat dua sudut yang perlu dinilai dan diambil kira. PERTAMA, semua kaedah menceriakan diri mestilah dengan cara yang SIHAT dan menguntungkan diri. Pastinya dengan cara yang tidak melanggar syariat Islam. Maka kaedah melawak secara tersebut tidak berapa sesuai untuk dimasukkan ke dalam senarai sebagai cara anda menceriakan diri. Terdapat sekian banyak tip dan cara untuk menceriakan diri, maka pilihlah cara yang paling terbaik dan berkualiti.

KEDUA, situasi tersebut juga membabitkan imej dan PERSONALITI DIRI. Maka kaedah ini mungkin dapat menjatuhkan imej atau mengurangkan tahap kredibiliti seseorang individu tersebut. Mungkin tiada masalah jika anda melakukan ‘lawak kering’ bersama dengan sahabat rapat. Tetapi anda perlu sedar bahawa tidak semua lapisan sahabat anda boleh membuat ‘lawak kering’ tersebut.

Pastinya setiap individu memiliki cara yang berbeza untuk menceriakan diri. Apa yang tersenarai di sini hanyalah sebagai perkongsian bersama dan susunan tip di sini bukanlah mengikut prioriti atau keperluan utama.

TIP 8 : BERSYUKUR

Daripada Abu Hurairah r.a berkata, Rasulullah s.a.w bersabda :

“Lihatlah kepada orang yang lebih rendah daripada kamu, dan janganlah melihat kepada orang yang lebih tinggi daripada kamu. Yang demikian itu adalah lebih baik untuk tidak meremehkan nikmat Allah yang dikurniakan kepadamu.”- Hadis riwayat Imam Bukhari dan Muslim.

            Bersyukur tanda kita berterima kasih dan reda dengan kurniaan Allah s.w.t kepada kita. Bersyukur adalah salah satu bukti kita beriman dan bertakwa kepada Allah s.w.t. Mereka yang bersyukur dijanjikan oleh Allah s.w.t dengan tambahan nikmat manakala mereka yang tidak bersyukur dijanjikan pula azab daripadaNya.

            Banyak cara untuk kita bersyukur antaranya dengan berdoa kepadaNya, memberi sedekah dan melakukan amal kebajikan. Apabila kita ditimpa kemalangan, maka bersyukurlah kerana ada insan yang diuji lebih teruk daripada yang kita alami ini. Kesannya anda tidak akan terlalu susah hati apabila berhadapan dengan ujian, bahkan anda akan lebih mengingati Allah s.w.t. Bersyukurlah anda masih diberi nyawa hingga ke saat ini. Bersyukurlah anda diberi kesedaran untuk membuat perubahan pada diri.

Daripada Abu Hurairah r.a, Rasulullah s.a.w bersabda :

“Sesungguhnya Alla s.w.t tidak melihat kepada fizikal dan juga paras rupa kamu, tetapi ia melihat kepada hati-hati dan amalan kamu.” – Hadis riwayat Imam Muslim.

TIP 9 : RAMAIKAN KENALAN

            Memiliki ramai kenalan tidaklah bermaksud anda perlu mengikuti jejak mereka. Anda perlu memiliki kawan yang berlatar belakang berlainan. Berkawan dengan pimpinan dan juga AJK kecil. Berkawan dengan pelajar dari pelbagai latar belakang bidang pengajian dan minat. Ini akan memudahkan anda untuk mencari atau meminta bantuan mereka pada bila-bila masa sahaja.

            Tingkatkan kualiti personaliti anda, jadikan peribadi anda menarik dan mudah mesra dengan pelbagai lapisan masyarakat. Latihlah diri anda untuk sentiasa mendahulukan dalam memberi dalam, bertegur sapa dan senyum. Anda tidak akan rugi dengan memiliki kenalan yang ramai bahkan memberi tambah nilai pada tahap sosial diri anda. Kesannya dunia sosial anda akan lebih luas dan anda mudah menjana keceriaan.

TIP 10 : JANGAN BERFIKIR BANYAK SEBELUM TIDUR

Jangan berfikir banyak sebelum tidur bermakna jangan serabutkan pemikiran anda ketika anda sudah bersiap sedia untuk tidur. Sudah berada di atas katil. Beberapa minit sebelum melelapkan mata anda.

            Ramai yang memikirkan masalah sepanjang seharian yang dilaluinya sebelum tidur. Ini adalah aktiviti yang tidak baik untuk mental anda. Anda perlu menikmati suasana rehat dengan sempurna bagi menghadapi hari esok dengan lebih bertenaga dan ceria. Maafkan semua sahabat dan orang di sekeliling anda sebelum tidur. Senaraikan tugas-tugas yang perlu dilakukan esok dengan menggunakan kaedah To Do List atau hanya simpankannya di dalam reminder telefon bimbit anda, jangan simpan di dalam pemikiran anda.

            Lakukan persiapan untuk rehat dan tidur malam dengan baik. Bersihkan diri anda seperti memberus gigi dan mengambil wuduk. Pakailah pakaian yang bersih dan pastikan tempat tidur anda juga kemas dan bersih. Tidur anda akan lebih lena di dalam bilik yang gelap berbanding tidur di dalam bilik yang terang. Siap sediakan diri anda untuk meneruskan kehidupan pada keesokan harinya. Berdoalah kepada Allah s.w.t agar anda akan mendapat hidup pada keesokan hari dengan keadaan sihat, ceria dan bahagia.

TIP 11 : HAIWAN PELIHARAAN

            Haiwan peliharaan adalah teman anda yang dapat memberi keceriaan kepada anda. Manusia yang perbagai sifat dan ragam memiliki pelbagai jenis minat kepada haiwan kesayangannya, ada yang gemar memelihara haiwan peliharaan seperti kucing, anjing dan arnab. Ada juga memiliki kegemaran yang berbeza seperti gemar memelihara labah-labah, buaya, ular dan sebagainya. Jenis haiwan peliharaan yang anda minat adalah terserah kepada anda sepenuhnya.

            Mereka yang memiliki haiwan peliharaan akan lebih ceria kerana dapat mempamerkan kasih sayang kepada haiwan tersebut. Mereka juga dapat berkongsi kesedihan dan kegembiraan bersama haiwan peliharaannya. Namun yang penting adalah aktiviti memelihara haiwan itu janganlah sehingga mengganggu jadual tugasan utama anda.

Hidup dengan kehidupan yang sihat dan berkualiti…

Kreatifkan hidup anda…
Pelbagaikan aktiviti anda…
Nikmati hidup anda…

Penulis : Adlly Bokhari ~ Sebuah blog yang menyediakan berbagai macam informasi

Artikel Kreatif & Pelbagai ini dipublish oleh Adlly Bokhari pada hari Sunday, May 6, 2012. Semoga artikel ini dapat bermanfaat.Terimakasih atas kunjungan Anda silahkan tinggalkan komentar.sudah ada 0 komentar: di postingan Kreatif & Pelbagai
 

0 comments:

Post a Comment